Voor sommigen is het een digitaal visitekaartje, voor anderen hét instrument om klanten over de streep te trekken. Eén ding is zeker: als ondernemer heb je een website nodig. Maar waar moet je op letten als je een website laat maken? Wat is echt belangrijk en waar moet je aan denken? Met onderstaande tips zet ik graag een paar belangrijke zaken voor je op een rijtje.
1 Definieer een duidelijk doel van je website
De allerbelangrijkste vragen die je moet beantwoorden voordat je een nieuwe website laat bouwen, zijn:
• Wat wil je bereiken met je website (Doel)
• Wie wil je bereiken met je website (Doelgroep)
Veel voorkomende doelen van een website zijn:
• Online verkoop genereren
• Potentiële klanten bereiken
• Merkbeleving en klantloyaliteit
• Inkomsten uit advertenties/abonnementen genereren
• Bezoekers informeren, adviseren en op weg helpen
• Aanwezig zijn op internet
Je kunt meerdere doelen hebben maar er moet altijd één primair doel zijn. Door één doel boven de rest te stellen is de kans dat je deze bereikt het grootst.
Verder is het belangrijk om na te denken wie je wilt bereiken met je website. Waar zijn je bezoekers naar op zoek? Welke vragen hebben ze? Welke zoekwoorden gebruiken ze? Op welke manier kun jij ze helpen bij het vinden van antwoorden op hun vragen?
2. Kruip in de huid van je bezoekers
Verplaats je in de wensen en verwachtingen van je bezoeker. De bezoeker op je website wil niet lang nadenken. Hij heeft vragen, zoals:
• Wat is dit?
• Wat kan ik hier doen?
• Waarom zou ik dat doen?
• Waar moet ik klikken?
Als het antwoord op (in ieder geval) de eerste 2 vragen niet binnen een paar seconden duidelijk is, blijft een bezoeker niet lang op je website rondhangen. Denk dus goed na over de redenen die een bezoeker heeft om je website te bezoeken en speel daar op in. Pas je stijl en taalgebruik aan je doelgroep aan. Ga online niet opeens heel formeel doen, als je dat face-to-face ook niet bent. Maak korte zinnen en formuleer actief. Mensen lezen slecht, dus maak het ze niet te moeilijk. Praat zoals je doelgroep. Let er ook op dat je dingen concreet benoemt. Blijf niet in het vage hangen. Online gebruikers willen duidelijke taal!
3 Laat de functionaliteit van je website aansluiten op de wensen van je bezoeker
Wat wil je de bezoekers op je website laten doen en welke functionaliteit is daar voor nodig? Functionaliteiten zijn bijvoorbeeld: een agenda, een offerteformulier, meertaligheid of een webshop. Afhankelijk van het doel van je website, kan je de benodigde functionaliteit al voor een groot deel bedenken, maar er zijn genoeg elementen die je kunt toevoegen. Vraag je bij het toevoegen van functionaliteit wel af in hoeverre dit echt waarde toevoegt en belangrijk is voor de bezoeker.
Bedenk niet alleen welke functies je nu in de website nodig hebt, denk ook na over gewenste functionaliteit in de toekomst. Het is efficiënter om nu alvast rekening te houden met toekomstige functionaliteit dan om achteraf in te bouwen.
4 Design op maat of standaard template?
Kies je voor een op maat gemaakte, unieke website of kies je voor een standaard templates? Voor de prijs van een website maakt dit een groot verschil. Onderschat het belang van vormgeving niet. Door je website op de juiste manier vorm te geven, kan je vertrouwen opbouwen. En dat is in de online wereld belangrijker dan je denkt! Maar let op: een mooie website is niet per definitie hetzelfde als een goede website. En standaard templates kan je op maat aanpassen, zodat je een soort ‘standaard maatwerk’ hebt.
Uiteindelijk draait het om de bezoeker. Niet om wat jij of de designers mooi vinden. Een goede website is een website die doet wat hij moet doen: verkopen, overtuigen of informeren op een gebruiksvriendelijke manier.
Hoe beter het design aansluit bij de wensen van de bezoeker, hoe groter de kans is dat je meer uit elke marketingactie, bezoeker en pagina haalt. Vermenigvuldig dit eens over een periode van 3 tot 5 jaar, dan heb je het over tienduizenden, honderdduizenden of zelfs miljoenen bezoekers die beïnvloed worden door het design.
5 Wijs je bezoeker de weg
Wanneer je de inhoud van je pagina’s gaat indelen in een menustructuur, heb je misschien de neiging om het menu erg uitgebreid te maken. Of je de bezoeker daarmee helpt? Meestal niet! Je bezoeker wil snel naar de informatie die hij/zij zoekt. Zorg dus voor een duidelijke, platte menustructuur. Hoe rommeliger de navigatie op een website, hoe meer het lijkt alsof je geen prioriteiten kunt stellen of niet geïnteresseerd bent in je bezoeker. Of nog erger: allebei. Durf keuzes te maken.
Welke actie verlang je van de bezoeker? Bezoekers zitten altijd met de vinger op de muisknop. Ze zijn ongeduldig want ze komen iets doen! Zorg dus voor startpunten: buttons waar je bezoeker op kan klikken. Help je bezoeker de weg te vinden met een duidelijke call-to-action op elke pagina.
6 Domeinnaam en hosting maken verschil
Iedere website heeft een hostingpakket nodig en een domeinnaam. Hosting is heel simpel gezegd een stuk schijfruimte die je huurt, waarop je website komt te staan. Het is de grond waar je huis (jouw website) op gebouwd wordt. Een domeinnaam is dan het adres. Ja, ik weet het, voor veel ondernemers is het uitzoeken van een goede hosting provider oersaaie kost. Toch is het belangrijker dan je denkt. Er zit namelijk een enorm verschil in kwaliteit tussen de verschillende hosting providers. Goedkoop is meestal duurkoop. Hoe je dit merkt? Een slecht bereikbare website omdat de hosting server uit de lucht is. Verlies van bezoekers omdat je website te traag laadt. Hackers die het op je website gemunt hebben omdat er door verouderde software een enorm beveiligingslek zat. Dat wil jij toch niet? Je website onderbrengen bij een goede hostingpartij levert je meer op dan je denkt. Ik adviseer je hier graag over.
7 Optimaliseer je website voor de meest voorkomende apparaten / toestellen
Niet elke bezoeker van je website gebruikt hetzelfde type apparaat (desktop, tablet, mobiel), dezelfde browser of heeft dezelfde schermresolutie. Dit betekent dat elke bezoeker jouw pagina op een andere manier ziet en ervaart. Zorg dat je website responsive is, zodat hij geschikt is voor elk type apparaat. Haal niet te veel rare fratsen uit met animaties, pop-ups, banners en andere elementen (die best vaak overbodig en irritant) zijn. Wees toegankelijk!
8 Wordt gevonden door zoekmachines
Niet alleen de bezoekers van vlees en bloed houden van overzichtelijke pagina’s die duidelijk aangeven wat je kunt doen. Ook de robots van Google houden van een duidelijke structuur. Een goed gestructureerde pagina werkt dus in je voordeel voor vindbaarheid in de zoekmachines. Waar je op moet letten? De black box van Googe die je ranking bepaalt bestaat uit honderden factoren. Ik noem er een paar:
• Zorg dat titel van de pagina en inhoud met elkaar overeen komen;
• Maak alinea’s van zo’n 10 regels en gebruik één H1 kop per pagina en duidelijke H2 tussenkoppen;
• Zorg dat deze tussenkoppen de kern van de alinea goed samenvatten. Bedenk hierbij dat het niet om jou gaat, maar om wat de bezoeker hier probeert te vinden;
• Gebruik je hyperlinks? Zorg er dan voor dat de linktekst een duidelijke verwachting geeft van de pagina waar je naar linkt;
• Geef je afbeeldingen een omschrijving mee;
• Let er op dat de gebruikte afbeelding geoptimaliseerd is voor web, zodat je als mobiele gebruiker niet eerst honderden MB’s aan data binnen hoeft te halen voordat de informatie op je website zichtbaar is;
• Zet regelmatig nieuwe content op je website, Google is er dol op;
• Meld je website aan bij Google Search Console en bij Google Mijn Bedrijf;
• Er zijn nog veel meer factoren die ervoor kunnen zorgen dat je website goed gevonden wordt door zoekmachines. Benieuwd hoe dit werkt? Ik vertel je er graag meer over.
9. Website meetbaar maken en bijsturen
Vooraf heb je bepaalde doelen gesteld of hopelijk nagedacht over het belangrijkste doel van je website. Doelen zijn zinloos als je ze niet meet. Met de huidige technieken is meten een makkie. Bij ieder doel kan je specifieke KPI’s (Key Performance Indicators) benoemen. Bijvoorbeeld het aantal bezoekers op je website versus het aantal contactaanvragen. Of het aantal verkopen en de ordergrootte van een bestelling. Zodra je gaat meten weet je of je de gestelde doelen ook haalt en kun je bijsturen indien nodig.
10. Vergeet het onderhoud van je website niet
Een website is een communicatiemiddel dat je continu aanpast en bijschaaft. Eigenlijk is een website nooit klaar. Zelfs als de inhoud tijdloos is, staat de techniek niet stil. Techniek vernieuwt continu. Zorg dus dat je de website in ieder geval technisch up-to-date blijft.
Je kunt het onderhoud zelf doen of hier een onderhoudsabonnement voor afsluiten bij je webbouwer. Hoe je het ook doet: besef dat onderhoud van je website belangrijk is.
Meer tips over het bouwen van een succesvolle website of over de inzet van online marketing om je bedrijf te laten groeien? Laat het weten en neem contact op.