Wil je dat jouw website goed gevonden wordt? Begin met de basis! In dit artikel vind je meer dan 20 tips om je op weg te helpen.

De werking van Google

Om de volgorde waarin websites worden getoond in de zoekresultaten te bepalen, heeft Google automatische algoritmes ontwikkeld. Zogenaamde “spiders” speuren het internet af om websites te zoeken en te beoordelen op meer dan 100 indicatoren die bepalen hoe waardevol jouw website is. SEO (Search Engine Optimization) is de kunst die ervoor zorgt dat de spiders tevreden zijn met wat ze op jouw website tegenkomen, waardoor je een hoge waardering krijgt. Ook al is niet precies bekend hoe de algoritmes in elkaar steken, inmiddels kennen we wel een aantal factoren die een belangrijke rol spelen in dit algoritme. Een aantal daarvan vind je hier onder.

Factoren die een belangrijke rol spelen voor je online vindbaarheid

1. Zorg dat je een responsive website hebt, die technisch goed in elkaar steekt. Weet je niet zeker of jouw website mobielvriendelijk is? Je kunt het testen bij Google via deze link.

2. Plaats een blog op je website en publiceer regelmatig nieuwe artikelen. Google is dol op verse, nieuwe teksten. Daarom werkt een blog zeer goed voor je vindbaarheid.

3. Het belangrijkste doel van Google is om haar klanten te voorzien van relevante en nuttige zoekresultaten. Wil je hoog scoren in de zoekresultaten? Publiceer dan goede en unieke content op elke pagina. Content die nuttig is en op maat is gemaakt voor jouw doelgroep. En met content bedoelen we niet alleen teksten, maar ook foto’s, video’s, podcasts, etc. De meeste mensen die in Google zoeken, zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Als jij de oplossing biedt van het probleem waar men naar zoekt, dan werkt dit zeer positief door in de zoekresultaten.

4. Zorg dat je de juiste terminologie gebruikt, dus dat je de taal van je doelgroep spreekt. Raadpleeg eventueel de Google Adwords Keyword Research planner om ideeën op te doen.

5. Vermeld je zakelijk adres en telefoonnummer in de header en/of footer van je website.

6. Plaats customer reviews en/of testimonials. Positieve feedback wordt door Google geïnterpreteerd als een bijdrage aan een positieve reputatie en dit werkt in je voordeel.

7. Voeg een contactpagina toe met adres, telefoonnummer en een geïntegreerde Google maps kaart van je adres.

8. Zorg dat je website zowel toegankelijk is zowel met als zonder www er voor (dus zowel “http://jouwwebsite.nl” als “http://www.jouwwebsite.nl”). Kies één voorkeursversie, het maakt niet uit of die met of zonder www is, en leidt de andere versie om naar deze voorkeursversie. Doe je dit niet goed, dan ziet Google de 2 versies als 2 aparte websites met ‘duplicate content’ ofwel gekopieerde inhoud en daar houdt Google niet van!

9. Gebruik een duidelijk URL voor elke pagina. Worden jouw URL’s automatisch gegenereerd door het content management systeem (meestal te herkennen doordat de URL veel cijfers bevat) dan wil dat niet zeggen dat ze niet door de spiders doorzocht kunnen worden. Maar in het kader van gebruiksvriendelijkheid is het slimme herkenbare URL’s te gebruiken. Dit is duidelijker voor de gebruiker en werkt beter door bij linkbuidling.

10. Schrijf een unieke titel voor elke pagina. Zorg dat titel en inhoud van de pagina met elkaar overeenkomen probeer het belangrijkste zoekwoord ook in je titel te verwerken.

11. Geef elke pagina een unieke omschrijving. Laat ook hierin zoveel mogelijk de belangrijkste zoekwoorden terugkomen, maar let er wel op dat de beschrijving goed aansluit op de inhoud van de pagina.

12. Gebruik heading tags op elke pagina. Gebruik per pagina 1 x de H1 tag en zet de tussenkopjes in H2 en H3. Door op deze gestructureerde manier te werken kunnen de spiders je pagina beter lezen en interpreteren.

13. Vergeet niet om een Alt Tag toe te voegen aan elke afbeelding. Een spider kan een afbeelding niet zien. De Alt Tag gebruik je om de afbeelding te omschrijven. Is de afbeelding een link naar iets? Gebruik dan ook de Title Attribute om aan te geven wat er gebeurt als je op de afbeelding klikt.

14. Integreer Schema.org voor je bedrijfsnaam, het adres en je telefoonnummer. Hiermee breng je extra structuur aan in de informatie, waardoor de spider het sneller kan interpreteren.

15. Zorg dat de verschillende pagina’s van je website interne links naar elkaar bevatten.

16. Maak een bedrijfspagina op Facebook aan. Vergeet vooral niet om hier je fysieke adres, telefoonnummer, openingstijden, URL en een omschrijving van je bedrijf aan toe te voegen.

17. Claim je bedrijf in Google Mijn Bedrijf en voeg de juiste adresgegevens toe. Zeker voor lokale vindbaarheid is Google Mijn Bedrijf heel belangrijk. Let op dat je hetzelfde adres gebruikt als op je website. Schrijf een heldere en unieke introductie over je bedrijf, voeg je URL toe vul de bedrijfscategorieën goed in. Vergeet niet de openingstijden in te vullen. Voeg zoveel mogelijk afbeeldingen en video’s toe aan je pagina op Google Mijn Bedrijf

18. Probeer zo veel mogelijk reviews te verzamelen op Google Mijn Bedrijf. Google begrijpt dat jouw mogelijke klant zekerheid wil en toont deze reviews in de lokale zoekresultaten. Wanneer je vijf of meer reviews hebt ontvangen op je Google Mijn Bedrijf-pagina, worden de sterren vertoond in de lokale zoekresultaten

19. Meld je bedrijf aan bij zo veel mogelijk ‘local directories’, zoals de Gouden gids, Drimble, etc.

20. Meld je website aan en verifieer het bij Google Search Console. Over het algemeen wordt je website sneller geïndexeerd dan wanneer je dit niet doet. Bovendien vind je hier zeer waardevolle feedback over hoe Google je site ziet en beoordeelt. In de Search Console kan je ook een sitemap van je website uploaden. Ook dit werkt positief door op je online vindbaarheid.

21. Zorg voor links naar jouw website. Waardevolle content is niets waard als er niet naar gelinkt word. En daarbij gaat het njet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van deze links. Ga wel voorzichtig om met linkbuilding en bega niet de fout om links te kopen. Voor je het weet, komt je website op de zwarte lijst en heb je alles voor niets gedaan.

Nog vragen?

Kom je er niet uit? Stuur ons een e-mail, wij helpen je graag verder!