Hoog scoren met je website in de zoekmachines ingewikkeld en alleen maar weggelegd voor gespecialiseerde bedrijven? Nee hoor. Dat hoeft niet. Je kunt zelf al veel doen.

In het artikel ‘Zorg dat jouw website gevonden wordt’ kon je lezen welke factoren van invloed zijn op je positie in de zoekmachines. In dit artikel lees je hoe je het de robots / spiders / crawlers, oftewel de stukjes software die jouw website indexeren, zo eenvoudig mogelijk maakt om jouw informatie te vinden. Hiervoor is het absoluut niet nodig om diep in de code te gaan graven. Een beetje technische kennis is natuurlijk wel handig, maar ook zonder kom je al een heel eind.

SEO plugin

Voordat we de diepte in gaan, wijzen we je op een handig hulpmiddel: de SEO plugin. Als jouw website is gekoppeld aan een content management systeem (CMS), zoals WordPress of Joomla, is het aan te raden een SEOplugin te installeren. Wij hebben goede ervaringen met de (gratis) Yoast SEO plugin voor WordPress. Heb je deze plugin geïnstalleerd, dan is het nog eenvoudiger je website te optimaliseren voor de zoekmachines. De Yoast SEO plugin bevat bovendien een handige SEO check, waarmee je per pagina kunt testen of jouw instellingen goed zijn.

Duidelijke paginatitels

Iedere pagina van je website heeft een titel. Deze titel is het eerste dat getoond wordt in de zoekmachineresultaten (zie onderstaande afbeelding). De paginatitel is dan ook een belangrijk onderdeel voor indexering. In de titel leg je zeer beknopt uit wat de kern van de pagina is. Probeer hierbij zoveel mogelijk rekening te houden met de zoekvraag. Vaak verwerken mensen ook de bedrijfsnaam in de paginatitel. Zorg er in ieder geval voor dat je die informatie verwerkt die kernachtig antwoord geeft op de zoekvraag.

paginatitel

Meta omschrijving

De meta omschrijving is het korte stukje tekst van maximaal 160 karakters, dat in de zoekresultaten getoond wordt, onder de paginatitel (zie onderstaande afbeelding). Ook wordt de meta omschrijving meestal getoond als je een URL deelt in social media. De meta omschrijving heeft niet direct invloed op je positie, maar wel op het klikgedrag. Hoe relevanter de tekst, hoe meer men geneigd is hier op te klikken. Geef hier dus een duidelijke, kernachtige samenvatting van de inhoud van de pagina, zodat bezoekers weten wat ze kunnen verwachten. Ook hier geef je antwoord op de zoekvraag. Let er ook op dat je belangrijke zoekwoorden opneemt in de meta omschrijving. Deze woorden moeten dan natuurlijk ook wel voorkomen op de betreffende webpagina. Zorg er voor dat de meta omschrijving van elke pagina op je website uniek is.

metaomschrijving

Heb je geen meta omschrijving ingevuld? Dan gebruikt de zoekmachine automatisch de eerste regel(s) tekst van de webpagina.

Overigens gebruikt Google de meta omschrijving die jij ingeeft niet altijd. Het kan voorkomen dat Google zelf een stuk uit de content van jouw pagina gebruikt, omdat dit (volgens de zoekmachine) beter past bij de zoekopdracht.

Headers

Om de leesbaarheid van een online tekst te vergroten, is het slim om je test in te delen in korte alinea’s met tussenkoppen. Zoekmachines geven meer belang aan teksten die tussen zogenaamde header tags staan (zoals <h2> en </h2>), dan aan gewone bodytekst. Het is dan ook slim om tussenkoppen altijd tussen header tags te zetten. Denk er ook aan om belangrijke zoekwoorden in de tussenkoppen te gebruiken.

Gebruik de Alt Tags voor afbeeldingen

Een tekst is eenvoudig te indexeren. Bij een afbeelding ligt dat wat ingewikkelder. Daarom zijn de ‘Alternative text’ or alt tags in het leven geroepen. De alt tags maken het mogelijk om de inhoud van je afbeelding te lezen of om vervangende tekst te tonen in het geval een afbeelding niet geladen kan worden. De alt tags bieden een extra mogelijkheid om (relevante) informatie en zoekwoorden toe te voegen aan je pagina. Zorg er dus voor dat je afbeeldingen die je uploadt altijd voorziet van een alt text. Wil je het echt goed doen, zorg er dan voor dat de alt text relevante zoekwoorden bevat, of die informatie waar jij op gevonden wilt worden. Uiteraard moet de alt text wel een goede omschrijving geven van de inhoud van de afbeelding.

Heldere navigatiestructuur

Robots vinden een heldere, overzichtelijke navigatiestructuur heel fijn. Een vaak gehanteerd uitgangspunt is dat elke pagina van een website in 3 klikken te bereiken moet zijn. Heb je veel submenu items? Gebruik dan een uitklapbaar menu. Zorg dat je de menu-onderdelen rangschikt op basis van belang. Zet de belangrijkste items bovenaan en structureer op een logische, gebruiksvriendelijke manier.

Rich Content

Vaak wordt bij content alleen aan tekst gedacht. Maar content is veel meer. Denk bijvoorbeeld maar eens aan afbeeldingen, infographics, video’s, spelletjes, downloads, etc. Dit zijn allemaal vormen van content die je jouw bezoeker kunt bieden en die meehelpen om de score van jouw website in de zoekmachines te verbeteren.

Zoekmachinevriendelijke URL’s

URL staat voor ‘Uniform Resource Locator’ , Het is het adres van een webpagina. De woorden die in dit adres voorkomen zijn belangrijk voor Google. Een zoekmachinevriendelijke URL bevat een belangrijk zoekwoord, de beschrijving of de titel van de pagina. Stel dat de pagina gaat over beter gevonden worden op internet, dan is een goede URL: http://website.nl/beter-gevonden-worden-op-internet

Vaak zie je dat een URL allemaal getallen en bijzondere tekens bevat, bijvoorbeeld: http://website.nl/productdetails.jsp?ID=095836542&FOLDER=982376489123647864. Dat is niet zoekmachinevriendelijk. Het zegt Google niets. Sterker nog: zodra een URL een vraagteken bevat, kan Google hem niet meer indexeren. Dat is niet alleen onvriendelijk voor de zoekmachine, maar ook voor de bezoeker. En daar gaat het uiteindelijk om.

Zorg dat je links werken

Soms gebeurt het dat je op een link klikt en op een pagina met een foutmelding uitkomt. Werkt een link niet goed, dan kom je op een zogenaamde 404-pagina terecht. Meestal zijn dit standaard pagina’s die alleen maar zeggen dat de pagina die je zoekt niet bestaat. Wat het precieze gevolg van links die niet werken op vindbaarheid in zoekmachines is, is niet helemaal duidelijk. Maar één ding is zeker: gebruiksvriendelijk is het niet. Ook nu zijn er gelukkig weer hulpmiddelen die broken links voor je opsporen, zoals bijvoorbeeld de Broken Link Checker (http://www.brokenlinkcheck.com/) en de Dead Link Checker (http://www.backlinktest.com/deadlink.php).

Schone HTML code

Zoekmachines houden van structuur en hebben moeite met foutjes in de code. Door fouten in de code kunnen ze de pagina niet meer goed lezen en dus ook niet goed indexeren. Er zijn handige hulpmiddelen beschikbaar waarmee je kunt checken of er fouten in code op jouw website zijn en zo ja, waar die dan zitten. De W3C Markup Validation Service (http://validator.w3.org/) is zo’n hulpmiddel. Je hoeft er alleen het adres van je website in te voeren en het system doet de rest. Gratis. Om de fouten op te lossen is het wel handig als je over enige kennis van online programmeren beschikt.

Gedupliceerde content

Als je dezelfde tekst op meerdere pagina’s (met andere URL’s) publiceert, kan dit een negatief effect hebben op je vindbaarheid. Het is verwarrend voor de gebruiker en je kan hier door de zoekmachines voor gestraft worden. Zelfs als je de website heb gepubliceerd als
http://www.website.nl en als http://website.nl en je hebt dit niet goed geregistreerd, kan dit al gezien worden als gedupliceerde content. Je kunt voorkomen dat je pagina gezien wordt als ‘duplicate content’ door het instellen van een 301 redirect. Hiermee geef je aan dat de content op een pagina een kopie is van de content op een andere pagina. Je ondervangt daarmee het negatieve effect.

XML Sitemap

Om ervoor te zorgen dat zoekmachines je website goed indexeren, is een XML sitemap heel belangrijk. Een XML Sitemap is in feite en plattegrond van jouw website. Als je een xml sitemap hebt, moet je hem wel zelf toevoegen aan de Google Webmaster Tools. Heb je veel wisselende content op je website? Update je sitemap dan elke maand, om de zoekmachines een handje te helpen. Gebruik je veel video’s op je website? Overweeg dan om een aparte video sitemap maken en te uploaden.

Aangepaste 404 pagina

Als een bezoeker op een niet bestaande of een verwijderde pagina op je website terechtkomt, wordt standaard een 404 foutpagina getoond. Dit is meestal een ongezellige, onvriendelijke pagina, die alleen maar aangeeft dat de pagina die je wilt bezoeken niet bestaat. Het is echter mogelijk om de 404 pagina aan te passen. Een goede 404 pagina bevat de volgende elementen:
• Een verontschuldiging en uitleg waarom de bezoeker niet de pagina ziet die hij verwacht
• Vormgeving in de stijl van je website
• Links naar de hoofdpagina’s
• Een verzoek om de fout te rapporteren en een eenvoudige manier om dat te doen

Door een aangepaste 404 pagina te gebruiken, maak je jouw website weer een stukje gebruiksvriendelijker.

Laadsnelheid en toegankelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid speelt een steeds belangrijkere rol in de ranking van Google. Dit betekent ook dat factoren als laadsnelheid en toegankelijkheid serieus meespelen in het behalen van een goede plek in de zoekresultaten. In Google Analytics kan je via Gedrag > Sitesnelheid de laadtijd van je pagina’s opzoeken. Ook vind je hier suggesties ter verbetering. Met toegankelijkheid wordt de bereikbaarheid van een website bedoeld. Is je website vaak uit de lucht, dan is dat nadelig voor jouw positie in de zoekmachineresultaten. Wil je dat je website altijd bereikbaar is? Ga dan in zee met een betrouwbare hosting provider.

Interne links

Ook het gebruik van links naar je interne pagina’s kan in je voordeel werken. De redenatie is dat je met interne links de gebruiker extra helpt om zijn/haar weg te vinden op jouw website. En niet alleen de bezoeker is beter geholpen, ook de zoekmachines zijn blij met interne links want daardoor kunnen ze jouw pagina’s eenvoudiger vinden en indexeren. Gebruik een uitnodigende tekst voor de links en zorg dat de tekst ook de lading dekt, zodat de gebruiker niet voor een verrassing komt te staan als hij op de link heeft geklikt.

Ook het gebruik van footer links is aan te raden. Let er daarbij wel op dat je de footer links gebruikt voor algemene content, die vanaf elke pagina beschikbaar moet zijn, zoals de contactpagina. Overmatig gebruik van footer links kan nadelig zijn. Dit kan gezien worden als overoptimaliseren en daarmee bereik je het tegenovergestelde effect.

Houd de bounce rate in de gaten

Nog meer gegevens waar zoekmachines zich op baseren bij het bepalen van de gebruiksvriendelijkheid van je site zijn de bounce rate, het aantal pagina’s per sessie en de gemiddelde bezoeksduur. Deze gegevens zijn een indicatie van hoe interessant de bezoekers jouw website vonden. Je kunt deze gegevens zelf ook bekijken in Google Analytics. Zie je dat bepaalde pagina’s een hele hoge bounce rate hebben, dan zou je eens moeten bekijken hoe dit komt en wat je er aan zou kunnen doen. Een hoge bounce rate hoeft overigens niet altijd fout te zijn. De bounce rate geeft aan hoeveel bezoekers op een bepaalde pagina binnenkomen en direct na bezoek aan alleen die pagina de website weer verlaten. Een hoge bounce rate op je homepage is in de meeste gevallen niet positief. Meestal is het de bedoeling dat bezoekers vanaf de homepage meerdere, gedetailleerde informatie bezoeken. Maar een hoge bounce rate op een subpagina met gedetailleerde uitleg over een bepaald onderwerp hoeft niet negatief te zijn. Het kan ook aangeven dat de bezoeker precies gevonden heeft waar hij/zij naar op zoek was en niet verder hoefde te zoeken op jouw website. Zie je dat je op bepaalde pagina’s relatief veel meer bezoekers hebt dan op andere pagina’s? Gebruik deze pagina’s dan om andere content van je website te promoten met interne links.

Ten slotte

De weg naar een goede vindbaarheid is een lange termijn traject, waar je continu aan werkt. Het gaat vaak gepaard met ups en downs. Maar als je vasthoudt aan de richtlijnen van Google en de gebruiker centraal stelt dan komen de resultaten vanzelf.

Heb je hulp nodig om jouw website zoekmachinevriendelijk te maken? Aarzel niet en neem contact op. Wij helpen je graag verder!