Veel bedrijven zijn geneigd om communicatie als overbodig of als onnodige kostenpost te beschouwen. Val niet in dezelfde valkuil en voorkom de meest gemaakte denkfouten!

1. Aannemen dat je niet hoeft te communiceren

Zelfs de grootste bedrijven moeten zich constant inspannen om hun naam en producten onder de aandacht van hun (potentiële) klanten te brengen. Voor alle bedrijven geldt: als je goede product of diensten aanbiedt dan moet je dat laten weten, de klanten komen niet vanzelf naar je toe! Zorg voor minimaal 6 tot 8 contactmomenten per jaar.

2. Aannemen dat communicatie veel geld kost

Je kunt communicatie zo duur of zo goedkoop maken als je wilt. De grootste misvatting is dat communiceren bergen met geld kost. Kleine bedrijven kunnen vaak met weinig middelen hun boodschap uitdragen. Bedenk originele acties en stuur een persbericht naar alle kranten in je omgeving.

3. De verkeerde doelgroep

Richt je boodschap op een nauwkeurig omschreven doelgroep. Je kunt niet alles voor iedereen zijn. Durf keuzes te maken. Dat is de kern van goede communicatie.

4. Imago en identiteit met elkaar verwarren

Imago is vaak niet “echt”. Dit wordt vaak kunstmatig gekweekt of gecultiveerd. Je eigen identiteit is wel echt. Vertel aan je klanten wie je werkelijk bent en wat je doet. Probeer daar geen kunstmatig en afwijkend imago omheen te bouwen. Klanten herkennen en waarderen de waarheid.

5. Niet luisteren naar je klant

De verkoop eindigt niet bij het zetten van een handtekening onder een contract. Dan begint het pas allemaal. Vraag aan elke klant steeds opnieuw: “Hoe waardeer je onze inspanningen en wat kunnen wij verbeteren?” Neem elke suggestie serieus. Als je echt luistert naar je klanten zal je nooit falen.

6. Geen specifieke communicatiedoelstellingen

Bepaal elk jaar opnieuw wat het doel is van je communicatie-inspanningen. Wat wil je bereiken? Waarom? Hoe ga je het aanpakken? Wees specifiek en controleer wat de resultaten zijn van je acties. Stel jaarlijks een communicatiekalender op. Vermeld op deze kalender de belangrijkste feestdagen en contactmomenten met je klanten en prospects.

7. Te weinig informatie

Geef jouw klanten en prospects alle benodigde informatie. Neem zelf rustig de tijd om informatie in te winnen over de beoogde doelgroep. Durf het aan om lange teksten voor je verkoopmateriaal te schrijven. Zorg dat het blijft boeien. Verplaats jezelf in je doelgroep en pas daarop jouw boodschap aan.