Bloggen is hot. Wil je meer bekendheid geven aan jouw website, begin dan met bloggen. Maar wat is bloggen nu eigenlijk? Waarom zou je ondernemer moeten bloggen? En hoe moet je beginnen? 

Wat is een blog?

Het woord blog stamt af van het woord weblog. Het is in feite een online logboek vol informatie over de meest uiteenlopende zaken. De berichten in een blog woorden meestal in chronologische volgorde gepresenteerd (de meest recente qua datum bovenaan) en zijn vaak voorzien van hyperlinks naar andere bronnen. Een weblog kan over allerlei onderwerpen gaan: interessante ontwikkelingen, actualiteiten, bedrijfsaangelegenheden, persoonlijke zaken, politiek, etc. Meestal bestaat een weblog uit tekst, maar soms ook uit foto’s (een fotoblog), video (vlog) of audio (podcast)
Het leuke aan een blog is dat het de lezers de mogelijkheid biedt om te reageren. Hierdoor krijg je vaak een mooie interactie tussen de lezers en de schrijver van het blog.

Waarom bloggen?

1. Beter gevonden worden in zoekmachines

Door het bijhouden van een zakelijk blog word je beter gevonden door zoekmachines. Dit komt doordat:

  • veel zoekmachines artikelen uit weblogs hoog weergeven in de organische zoekresultaten.
  • er voor ieder weblog artikel een aparte webpagina wordt aangemaakt, kan je elk artikel optimaal inrichten voor vindbaarheid. Dit levert je weblog, en dus ook je website uiteindelijk een hogere rangschikking in de zoekresultaten op met als gevolg weer extra bezoekers.

2. Laat zien dat jij de expert bent

Door je kennis over een bepaald onderwerp te delen, kan je laten zien dat je verstand van zaken hebt. Door kennis en ideeën te delen, krijg je vaak vanzelf weer nieuwe ideeën. Bovendien maakt het meestal gelukkig om anderen te helpen. En dat is natuurlijk altijd handig!

3. Nieuwe klanten werven

Uit onderzoek blijkt dat het onderhouden van een zakelijk weblog daadwerkelijk leidt tot het werven van nieuwe klanten. Door je kennis te verspreiden, laat je zien wat je kan wat je weet. Dit wekt vertrouwen bij mogelijke nieuwe opdrachtgevers waardoor de drempel om contact op te nemen lager is.

4. Met 1 artikel veel mensen helpen

Vaak krijg je veel dezelfde vragen van je klanten of relaties. Natuurlijk vind je het niet erg om deze vragen voor iedereen te beantwoorden, maar je kunt er ook blogartikel over schrijven. Hiermee kan je een grote groep mensen direct helpen met hun vragen.

5. Ideeën opdoen en kansen opmerken

Een belangrijk kenmerk van een blog is dat je interactie hebt met je lezers en misschien ook wel andere bloggers. Door met je lezers van gedachten te wisselen, doe je weer nieuwe ideeën en inspiratie op.

Kenmerken van een perfecte blogpost

De perfecte blogpost:

  •  Trekt de aandacht
  •  Leest lekker (en snel)
  • Bevat veel waardevolle informatie
  •  Is makkelijk vindbaar in de zoekmachines
  •  Wekt emoties op
  •  Wordt snel en eenvoudig gedeeld
  •  Opent een discussie of zwengelt deze aan

Hoe moet je beginnen?

Als je gaat bloggen, zorg er dan voor dat je er goed nadenkt over hoe en wat je gaat bloggen. Lees hier ook het artikel: ‘10 Tips voor een pakkende blogtitel’.