Heb je veel moeite gestopt in het maken van een website, dan is het wel fijn als je website ook gevonden wordt. Goed gevonden worden op het internet is afhankelijk van veel factoren. De structuur van je website, de opbouw van de pagina’s, het gebruik van titels, afbeeldingen, video’s, etc. Het zijn allemaal factoren die meespelen. Het goede nieuws is dat je op veel van deze factoren invloed kunt uitoefenen. Dat noemen we zoekmachineoptimalisatie of SEO. Het slechte nieuws is dat dit tijd kost. In dit artikel vind je een aantal tips die je helpen om de vindbaarheid van je website te vergroten.
Installeer Google Analytics
Ben je serieus van plan om de vindbaarheid en de prestaties van je website te vergroten? Begin dan met het gebruiken van handige analysetools, zoals bijvoorbeeld Google Analytics. Je maakt eenmalig een (gratis account) aan en krijgt daarmee enorm veel inzicht in aantal bezoekers en gedrag. Met Google Analytics kan je zeer gedetailleerde analyses maken over onder meer: acquisitiekanalen, gebruikte browser, tijd die ze op jouw website doorbrengen, hardware die ze gebruiken en nog veel meer.
Gebruik de juiste zoekwoorden
De tijd van het stiekem verstoppen van zoekwoorden op de website is voorbij. Maar dat betekent niet dat zoekwoorden onbelangrijk zijn geworden. Om de juiste bezoekers op je website te krijgen, is het belangrijk om te weten wat ze zoeken en welke zoekwoorden ze daarbij gebruiken. Dit kan je voor een deel zelf bedenken. Je kan het ook aan je klanten en relaties vragen. Deze zoekwoorden kan je dan vervolgens weer (op een natuurlijke manier) in je teksten verwerken. Er zijn een aantal handige tools die je kunt gebruiken om op te zoeken welke zoekwoorden vaak gebruikt worden, zoals de zoekwoordplanner van Google Adwords, Wordstream, Ubersuggest of Google Suggest Keyword Suggestion Scraper Tool. De zoekwoorden die het beste aansluiten op jouw propositie en doelgroep gebruik je vervolgens in de titel van de pagina, de headers, image alt tags, URLs, etc.
Gebruik relevante en unieke content
Hoe het Google-algoritme precies in elkaar steekt blijft abracadabra, maar één ding is zeker: Google wordt blij van unieke content. Zorg er dus voor dat je genoeg informatie op je website hebt staan. De content die je plaatst moet wel relevant zijn. Vergeet niet dat je voor je bezoekers schrijft! Schrijf een tekst waarmee je iemand kunt overtuigen. En probeer op elke pagina de mogelijke zoekvraag te beantwoorden. Hoe beter je die zoekvraag beantwoordt, hoe relevanter jouw pagina is. Relevante content hoeft niet alleen tekst te zijn. Ook afbeeldingen of video’s vallen in de categorie relevante content. Hoe meer verschillende content je plaatst, des te beter voor je indexatie!
Wat ook goed werkt is het gebruik van een kennisbank of blog waarop je zelfgeschreven artikelen plaatst. Ook belangrijk: kopieer nooit teksten van andere websites. De zoekmachines kunnen je hier voor bestraffen door jouw website juist lager in de zoekresultaten weer te geven.
Doe sociaal
Social media zoals Google+, Facebook, Pinterest, Twitter, etc. zijn steeds belangrijker voor een goede score in de zoekmachines. De redenatie van de zoekmachines is: hoe vaker content op een webpagina’s ‘geliked’ of gedeeld is, des te relevanter de informatie op de website wel moet zijn! Het is dus raadzaam om social media te integreren in je website, zodat bezoekers content eenvoudig kunnen liken en delen met anderen. Share buttons toevoegen aan je website is niet heel ingewikkeld. Hieronder vind je links met uitleg om deze buttons te maken. Dat is nog niet alles. Naast het aantal retweets en shares speelt ook nog eens het aantal volgers of vrienden mee. Kortom, doe gewoon lekker sociaal!
Share buttons maken:
– Twitter
– Facebook
– Google+
– Pinterest
Zorg dat je website technisch in orde is
Het blijven robots, oftewel stukjes software, die het internet afstruinen op zoek naar informatie om te indexeren. Deze robot is voorgeprogrammeerd met bepaalde criteria en kijkt op die manier naar jouw website. Het werkt in je voordeel als je website technisch op orde is, zodat deze robots jouw informatie eenvoudig kunnen vinden.
Ten slotte
Alle factoren die hiervoor genoemd zijn staan niet op zichzelf. Heb je technisch gezien een perfecte website, maar heeft deze weinig te bieden aan de bezoeker, dan zal Google jouw positie in de zoekresultaten snel afwaarderen. Stel je bezoeker centraal, zorg dat je de bezoeker de juiste informatie op een gebruiksvriendelijke manier aanbiedt en benut de mogelijkheden die de techniek je biedt. Je zult zien dat jouw inspanning vanzelf beloond worden!
Heb je na het lezen nog vragen? Voel je vrij om contact met mij op te nemen. En heb je bruikbare aanvullingen? Laat het weten!